Helt sjukt - Om träning som drog

KATEGORI: Hälsa | 2014-04-09 / 22:59:07
Nyligen kollat på Helt sjukt, ett program som går på tv4. Idag handlade det om träning, mest om när träningen blir som en drog. 
Känner du igen dig? 
Jag känner igen mig i så mycket. Jag blir stolt över att känna igen mig. För det måste ju betyda något? Det måste ju betyda att jag kan erkänna för mig själv att det inte alltid varit sunt förnuft. Och för mig är det stort, det betyder att jag vuxit som människa och lärt mig av mina misstag. 
 
Jag har haft skador som jag försökt träna bort, men allra mest har jag haft ett dåligt samvete som jag försökt träna bort. Dåligt samvete över att jag låtit mig själv bli så fet.
Och det som kvinnan sa att hon tränat så mycket för bekräftelse. Och visst gör vi det? Det är ju många gånger bekräftelsen som får oss att fortsätta, men det är ju i slutändan sig själv och sin kropp, sin framtid som man tränar för. 
 
Just nu är jag sjukskriven på grund av ryggen och har gymförbud, promenader utomhus går bra. Hade den hära sjukskrivningen kommit under en annan period i mitt liv så hade reaktionerna kunnat bli väldigt annorlunda. Jag hade antingen kunnat drabbas av panik och inte lyssnat på läkarna/sjukgymnasten och tränat ändå. Eller så hade jag kunnat deppa ihop totalt,  tappat motivationen helt och hamnat i soffan med en chipspåse.
Men här är jag. Jag promenerar, går till sjukgymnasten och lyssnar på henne. Och jag har inte panik, och ingen chipspåse i handen heller. För jag har lärt mig, efter regn kommer solsken. Jag har vuxit som människa och litar på mig själv. Jag vet vad jag går för och trivs i min roll. Min tid kommer,  snart är jag på gymmet igen!
 
Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

STARTSIDA