Glutenfri pizza

KATEGORI: Celiaki | 2015-04-18 / 08:39:00
Igår kändes som en pizzafredag. Dock vill jag försöka "göra om" all mat så att det bättre passar min kost. Alltså lite nyttigare och självklart glutenfri! Alltså, den var läskigt god!
 
 
Mums!
 
Recept:
1 pizza 
0,5 dl skalade sesamfrön 
0,75 dl mandelmjöl
0,5 msk fiberhusk 
0,5 tsk bakpulver 
2 ägg
0,5 dl osötad mandelmjölk 
 
Blanda ihop alla torra ingredienser och tillsätt sedan ägg och mandelmjölk tills det blir en jämn smet. 
Låt smeten dra i fem minuter innan du häller ut det på bakplåtspapper och formar till en pizza (eller vilken form man nu vill ha).
Förgrädda i ca 7 minuter i mitten av ugnen i 225 grader.
 
Ta sedan ut och toppa med valfria tillbehör innan du gräddar allting i ca 12 minuter igen.
 
Jag hade på egengjord tomatsås, skinka, färska tomater, spenat och riven mozzarella. Det bästa med hemmagjord är att du helt kan välja vad och hur mycket du vill ha på. Vill du göra den ännu nyttigare kan du ta keso istället för ost.
 
Tomatsåsen gjorde jag enkelt så att jag kokade ihop hackade tomater med salt, peppar, vitlök och lite agave sirap och lät det puttra ihop.
Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

STARTSIDA