Vecka 1 – Move: Varför lever jag ett aktivt liv? Vilka är mina bästa fördelar med att leva ett aktivt liv?

KATEGORI: Hälsa | 2014-10-04 / 19:39:00

Oj, det här är ett ämne som jag antagligen skulle kunna skriva hur mycket som helst om. I ”slutet på mitt förra liv” så vägde jag 150 kilo till mina 163 cm och får med det ett Bmi på 56,5. Jag hade ont överallt, fått diagnosen gikt, haft en blodpropp, problem med njursten och allt annat som ni kan tänka er som hör till extrem fetma.

 

Jag har två barn. Men hur länge skulle jag få stanna kvar med dom? Och hurdan mamma skulle jag vara?

 

När jag väl började mitt nya liv så fick jag snabbt resultat. Efter nio månader hade jag gått ner 70 kilo. Jag har haft sju diskbråck, svår ischias och en (som fortfarande kan bråka) muskelinflammation i vänster skinka/baksida lår. Med en jävla envishet har jag lyckats träna bort mina diskbråck och återvända till jobbet, bättre och fortare än vad någon läkare trott. Säger man till mig att det inte går så ger jag mig fan på att det ska gå, tusen gånger bättre dessutom.

 

Jag har ett liv med massa bollar i luften, som många andra småbarnsföräldrar. Jag jobbar mer än heltid och har senaste tiden även pluggat heltid. Tränar 6-7 dagar i veckan. Jag skulle aldrig orka med allt detta om jag inte hade träningen, träningen är min andningspaus. Då är det bara jag med mig själv.

 

Jag får så sjukt mycket energi, den kicken man får när man kommer över tröskeln ”jag orkar inte” är magisk. Känslan efter att ha sprungit ett långpass är fantastisk. Det kan nog liknas med kicken du får av andra beroendeframkallande saker (tobak, socker, narkotika…). Men vilket tror ni är bäst..?

 

Jag väljer det aktiva livet för att få en stark kropp, en kropp som ska orka med mitt yrke och samtidigt orka vara en fantastisk förälder. Tänk er en förälder som orkar springa runt och busa med barnen i lekparken. Fördelen för mig är att se lyckliga barn, barn som har en stark mamma. Nu för tiden går jag under namnet ”mamman som kan springa lååååångt” här hemma. Mycket bättre än tjocka stora mamman.

 

 
Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

STARTSIDA