Plantarfasciit

KATEGORI: Löpträning | 2014-10-26 / 15:25:39
Haft lite ont i foten i några dagar, antog (hoppades) att det skulle försvinna med lite Tigerbalsam och liknande. Tejpade foten igår också, tyvärr utan framgång.
I våras köpte jag tidningen "Kom igång med löpning". Det har varit min bibel, massa bra tips och råd! Så när foten inte blev bättre idag slog jag upp delen med skador och åkommor. Och där fanns den, min fot. Jag är ledsen och uppgiven nu. Det är självklart skönt att få svar på vad som är fel, men svaret jag fick var inte det jag ville ha.
 
Plantarfasciit, vad är det liksom? Det är en vanlig åkomma som drabbar löpare och orsakas av en inflammation i fotvalvsplattan, alltså den bindväv som går från hälen till mellanfoten och ger stöd åt underdelen av foten. Som löpare kommer det efter mycket belastning efter löprundorna.
 
Man ska självklart inte ut och springa om man har väldigt ont. Det gör ont i hjärtat på mig. Löpningen är så viktig för mig, men samtidigt så vet jag att jag måste låta det här läka ordentligt.
 
Jag kommer googla ihjäl mig. Jag vill ha alla tips och råd som finns att få. Har redan börjat med några stretchövningar och även beställt hem sulor från Superfeet som är ortopediskt utformade skoinlägg. Löpningen får nog tyvärr vänta i några dagar tills sulorna kommit hem. Fram tills dess så ska jag google ihjäl mig på vilken typ av träning som är bäst just nu.
 
Bilden är lånad från tidningen "Kom igång med löpning".
 
Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

STARTSIDA