Vitaminer och kosttillskott

KATEGORI: Hälsa | 2015-03-12 / 19:35:25
Fått frågan några gånger om jag äter några extra vitaminer och kosttillskott. Varje dag så tar jag extra tillskott av D-vitamin och magnesium. Innan varje träningspass tar jag två kapslar A.L.C och ALA tillsammans med BCAA.
 
 
Jag som utbildad inom ämnet är inte så hemskt mycket för dessa olika extra vitaminer som man ska ta hit och dit. Vem behöver egentligen 200% av RDI (rekommenderat dagligt intag) av vissa saker? INGEN. Extra vitaminer är väldigt bra om du har brist, självklart. Vissa sjuka eller av andra anledningar kan ha behov. Men ni vet väl att få för mycket av vissa vitaminer faktiskt kan vara rent av farligt?
 
Vad är då dessa bra för och varför väljer jag att ta dessa?
 
D-vitamin - Det är väl inte helt oväntat att under oktober-mars så lider de flesta svenska av lite D-vitaminbrist? Men eftersom det inte handlar om så stora mängder så görs det inte en stor grej av det. Men D-vitamin ska ju faktiskt motverka depression, och där har ni anledningen till varför jag väljer att ta ett tillskott. Jag är ju nämligen en vårdepressionmänniska. Om dom har hjälp i år? Svårt att säga. Jag är inte deprimerad, jag har inte gått in i väggen som jag oftast gör denna tid på året. Men samtidigt så har jag ju ett väldigt flyt med både kost och träning just nu så inte undra på att leendet finns på läpparna?
 
Magnesium - När man tränar så ökar behovet av magnesium. Det är kramplösande och stärker musklerna. Jag märker stor skillnad i kroppen när jag tar tillskott. Jag ser alltid till att ta mitt tillskott på kvällen eftersom jag då sover sjukt mycket bättre!
 
ALC - Hjälper fettförbränningen.
 
ALA - Hjälper till med blodsockerkontrollen och kan även hjälpa fettförbränningen.
Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

STARTSIDA