Kalorier, att räkna eller att inte räkna

KATEGORI: Kost | 2014-09-20 / 09:02:00

Fick en fråga om det här med kalorier, och om jag tycker att man ska räkna kalorier eller inte. Jag tycker att det är bra att ha en uppfattning om VAD och HUR MYCKET/LITE man faktiskt stoppar i sig om dagarna. Om man väljer att lägga om sin kost eller om man bara är missnöjd med att ingenting händer på vågen eller med måttbandet (för hej, ni glömmer väl inte att använda er av måttbandet också?) så tycker jag absolut att det kan vara vettigt att föra matdagbok ett tag. När du för matdagbok så får du lätt en överblick på hur det ligger till, men då är det självklart viktigt att faktiskt även skriva ner allt småätande också. För även de minsta tuggorna av allting skapar ju kalorier, många bäckar små…

 

Men så tycker jag att man ska vara försiktig. Det är så jävla lätt att fastna. Jag vet, jag har varit där. Man räknar och man väger allt man äter, tillslut blir det en besatthet. Du kan inte äta allt eftersom du inte vet hur många kalorier det är. Du får svårt att äta outside-the-box, te.x ute med dina vänner eftersom du är så fast vid räknande. Det är inte värt det.

 

Så ska ni räkna, gör det till en början för att se vart skon klämmer. Men sätt ett datum, eller bestäm dig för att räkna i X antal dagar eller veckor. Sen slutar du. Om du under resans gång fastnar igen, ta och räkna ett tag men fastna inte!

 

Bild lånad från Google
 
Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

STARTSIDA