Mina rutiner

KATEGORI: Träning | 2012-09-05 / 08:52:56
Som jag skrev tidigare så har jag tagit tag i träningen sen sju veckor igen. Som tvåbarnsmamma är det inte alltid lätt att hinna med allt det man vill, man får helt enkelt se till att fixa sig tid.
 
Mina rutiner de senaste sju veckorna har sett ungefär ut såhär:
 
Går alltid upp lite tidigare för att kunna träna i 30 minuter innan det är dags för frukost, oftast så kör jag en halvtimme på crosstrainern. Börjar jag klockan sju, ja då får jag helt enkelt bita i det sura äpplet och sätta klockan på 04.25 för att hinna med allting. Finns nog inget skönare än att äta frukost vid 05.30, nytränad och nyduschad.
Sedan äter jag en ordentlig frukost (tror stenhårt på det med dagens viktigaste måltid).
Om jag skulle jobba kväll så går jag förstås inte upp lika tidigt, men tränar i 30 minuter innan frukost iaf, sedan lämnar jag barnen på dagis och kommer hem och tränar i ytterligare en timme innan jobbet.
 
Försöker alltid se till att äta någonting var 3e timme, det håller blodsockret på en stabil nivå och minskar på sötsuget.
 
Till mellanmål äter jag oftast typ keso eller soygurt (lätta att ha med sig på jobbet). Hemma kan det bli knäckebröd med en skiva skinka. Som lunch dricker jag oftast en Nutrilett, men har aldrig riktigt varit en lunchmänniska så det passar perfekt för mig!
 
Till middan (om jag inte jobbar kväll) så lagar jag förstås alltid mat hemma. Nyttig och sund mat som hela familjen mår bra av. Följer gärna olika Viktväktar-recept.
 
Om jag inte jobbar kväll så tränar jag ytterligare 30 minuter på crosstrainern när barnen har lagt sig. Och nu har min man börjat intressera sig för yoga så det kan vi också köra nån kväll.
 
Men nu när alla aktiviteter börjat som vanligt på gymmet så blir det lite roligare träning med variation.
Så om jag inte jobbar kväll (tjatig mening det börjar bli) så är tanken att schemat på gymmet ser ut såhär:
Måndag: Flowin
Tisdag: Zumba
Onsdag: Vattengympa (om jag är ledig någon onsdag eftersom det går mitt på dagen).
Torsdag: Zumba med vikter (hantlar).
 
Det som jag tycker är svårast, eller har minst fantasi till är nog det här med nyttiga mellanmål. Det ska vara enkla, inte för många kalorier och mättande.
 
Har du några sådana mellanmålsförslag?
Kommentarer

Jag brukar slänga i mig lite kesella med frysta bär. Annars kan du mixa en smoothie med lite allt möjligt i :-) Yoghurt, finn crisp, du kan få ett recept på energikakor också om du orkar ställa dig och baka det? Jag har inte gjort det än... :-)

Kul det verkar vara med zumba med hantlar. Jag vill också!

Svar: Haha kan ju alltid ta emot receptet och kanske få tid till att baka nångång :P Hur många kalorier är det, vet du det?
Laura

Skrivet den 05 September, 2012 - 10:53

Öh... Nä. Jag räknar inte kalorier :-)
Men man ska bara ta EN bit efter träning, till mellanmål eller vid akut godissug.

Svar: Haha ok, tar gärna emot receptet ändå ;)
Laura

Skrivet den 05 September, 2012 - 11:07
AnnaWK  http://annawk.blogg.se

Matiga muffins, grönsaksstavar, knäckebröd, avocado, nötblandning mm.

Och tack så mycket :)

Svar: Tack :)
Laura

Skrivet den 05 September, 2012 - 11:12

Recept på energikakor

Dessa är rätt ordentligt packade med energi och ska enbart ätas som ett mellanmål eller som en akut tillflykt när du blir riktigt godissugen. Detta är varianten som jag brukar göra själv, men det finns hundratals recept på detta på internet.
200gr fullkornsmjöl
75gr socker
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel (eller efter smak)
1 tsk ingefära
1 tsk salt
100gr havregryn
200gr torkad frukt
100gr frön (pumpa/solros)
1.75dl äppelmos osötat
1 dl äppeljuice osötad
3 ägg
2 tsk olja

Sätt ugnen på 200°C.

Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke.
I en mindre bunke blandar du äppelmos, äpplejuice, ägg och olja.
Blanda samman och rör ihop ordentligt.

Häll smeten i en låg form (20*30cm)
Ställ in i ugnen i 15-20 minuter, eller tills det blivit en gyllenbrun yta.
Ta ut ur ugnen och låt svalna.
Skär i 16 bitar.

Skrivet den 05 September, 2012 - 11:12
Fina Frun  http://finafrun.se

Vad härligt när man kommit in i bra träningsrutiner, så det flyter på.
Inget slår ett mellanmål med en god bärsmoothie!

Svar: Ja verkligen!Tack :)
Laura

Skrivet den 05 September, 2012 - 11:27

Åh vad ambitiöst att gå upp halv 5 för att träna. Jag tror dig definitivt att det är skönt att vara nytränad och nyduschad halv 6 på morgonen! Men sånt där klarar inte jag av, som du kanske förstod av mitt "ofrivillig motion" ^^

Svar: Man får helt enkelt skapa sig tid som småbarnsförälder :P
Laura

Skrivet den 05 September, 2012 - 17:34



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

STARTSIDA