Vad man strävar efter

KATEGORI: Viktminskning | 2012-11-06 / 09:20:32
Många börjar träna för att gå ner i vikt, men vad är det egentligen man ska sträva efter? Den där eländiga siffran på vågen, ja den kan vara så otroligt missvisande. Man tränar och tränar men tycker inte att det händer någonting på vågen, den där hemska siffran blir inte lägre. Många blir besvikna och ger då tyvärr upp och orkar inte fortsätta med träningen. Träning är bra för kroppen, kroppen får hålla sig igång. Och alla vi är olika, vissa tycker om gym och för andra räcker det med sköna promenader utomhus. Många tänker inte på att den där vågen, den kan ställa till mycket ångestkänslor. Ta fram eran riktiga vän nästa gång istället, måttbandet! För visst vet nästan alla att muskler väger mer än fett? Faktiskt nästan 20% mer! Då är det väl inte alltid så konstigt om inte siffran på vågen går ner när man börjat träna? För vad är det som händer när vi börjar träna? Jo, vi bygger muskler! Och visst kan man få ett högt BMI, men vad tror ni alla dessa enorma VÄLTRÄNADE muskelknuttar har för BMI? Dom lär ju hamna under "fetma". Förstår ni vad jag menar?
 
Om du bara går ner massor i vikt (som i mitt fall) så förlorar du så mycket mer än bara fett, du svälter kroppen och gör av med muskler också. Efter att ha gått ner 65 kilo så himla fort och inte alls på ett hälsosamt sätt så fanns det inte mycket muskler kvar i min kropp. Med min PT använde vi en våg som mäter både fett- och muskelmassa i kroppen. Den vågen kunde visa att jag gått ner alldeles för fort, och det förstod jag ju själv också.
 
Jag har i hela mitt liv haft som mål att gå ner i vikt. Tills nu. Nu är mitt mål att få en frisk och hälsosam kropp. Förstår ni skillnaden? Nu tränar jag min kropp för att den ska må bra, men jag har även slutat svälta kroppen. Nu får min kropp den näring och den energi som den behöver. Det är min kropp värd, det är jag värd och mina barn är värda en mamma som har en stark och fungerande kropp! Visst vill jag fortfarande gå ner i vikt, självklart! Nu i ett lugnare och mer hälsosamt tempo. Och det är inte längre den där eländiga siffran på vågen som ska styra mig, nej nu får det bli måttbandet och mäta muskelmassa istället.
 
Jag har nog äntligen hittat rätt. Efter så många års lidande har jag äntligen hittat en balans i livet. Så som jag lever nu med träning och kost är ett hållbart sätt att leva på. För alla dessa pulverdieter och svältningar, dom är inte hållbara. Det gäller att hitta en balans i livet, och det har jag äntligen gjort.
 
Det är inte lätt, absolut inte. Det är fortfarande svårt för mig med all denna mat jag behöver äta, det tar ett tag att jobba sig ifrån en ätstörning i svält. Men jag är på god väg och jag trivs!
 
Bild från Google
Kommentarer
i min lilla lilla värld  http://blogg.alltforforaldrar.se/saratilling/

Jag strävar efter att bli stark jag =)

Svar: Bra där!
Laura

Skrivet den 06 November, 2012 - 09:21

Väldigt bra skrivet, och inspirerande!


Svar: Tack!
Laura

Skrivet den 06 November, 2012 - 10:35

Stort lycka till på din resa!
det fixar du.
Chokladtryffelkaka var det på bilden längst ned.
Kram

Svar: Tack du!
Laura

Skrivet den 06 November, 2012 - 15:26

Lycka till!

Svar: Tack så mycket!
Laura

Skrivet den 07 November, 2012 - 00:14



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

STARTSIDA